Geologie klas 9 vr 3 april

Vandaag is de dag dat je je eindtoets doet. Wij doen dat niet onder de huidige omstandigheden. Wat doen we wel?

  • We maken een eindwerkstuk,
  • We doen een evaluatie,
  • We schrijven een conclusie.

Wat doe je als werkstuk?

  • Je neemt een geologisch fenomeen als onderwerp, bijvoorbeeld de tsunami van zondag 26 december 2004, de Vesuvius en de ondergang van Pompeï op 24 oktober 79, de Kilimanjaro of het ontstaan (en vergaan) van de Alpen. Dat wordt ook meteen de titel van je werkstuk.
  • In een inleiding vertel je welk onderwerp je hebt gekozen en waarom je voor dit onderwerp hebt gekozen. Ook vertel je welke vragen (minimaal vijf) je hebt bij dit onderwerp en hoe je antwoorden op die vragen gaat vinden.
  • Vervolgens vertel je over je onderwerp, hoe je het begrijpt (ontstaan, ontwikkeling en vergaan) en beantwoord je al je vragen.
  • Tenslotte trek je je conclusies. Ook vertel je welke ontdekkingen je hebt gedaan, wat het onderwerp met je deed en of je het wel/niet leuk vond om aan je werkstuk te werken. Voldeed het aan je verwachtingen?
  • Alles zoveel mogelijk geïllustreerd op een manier die jou het best ligt, dus tekeningen, foto’s, filmpjes, verwijzingen naar teksten of pagina’s op internet.

Nota Bene: Oorspronkelijk zouden jullie een schoolreis hebben naar Zuid Limburg. Daar zouden jullie de Vuursteenmijnen bij Maastricht bezoeken en ook één van de grotten van Valkenborg. Jullie mogen ook een bepaald gesteente (bv vuursteen uit Limburg, marmer uit Italië of basalt aan de kust van Frankrijk) nemen als onderwerp van jullie werkstuk. Of een gebergte.

NaamGeologisch verschijnsel
Ruaa BabikirAardbevingen in Groningen
Alieke van BerckelFiordland
Luca BergerAardbeving Maastricht
Mare Drijvertsunami’s in het algemeen
Marley GraamansSchildvulkaan in Ethiopië
Benthe de GrootVulkaan uitbarsting
Leila HakAardbeving Armenië 1988
Anna Sterre HamersTsunami Lissabon 1755
Rana de HeldWhite Island
Stijn HelslootAardbeving Chili
Lotus van der HorstGrand Canyon
Pipa JagerPompeii en de uitbarsting van de Vesuvius
Lara JansenAardbeving 1960 Valdivia
Stijn de JonghTsunami van 16/12/04
Quintus JoostenCaldera van La Palma
Teddy KleijbergEtna in het algemeen
Midja MazzooriGeisers IJsland
Luna MeijerTsunami in Israël 2016
Nadia Mohamed AhmedMount Everest
Elois MolVulkanische Bliksem in het algemeen
Ilja MouthaanEtna geschiedenis van
Anna MykolaienkoTafelbergen van Brazilië?
Tjitske RinsmaAardbeving Lissabon 1755
Quincy SabioRing of Fire
Jibbe SickingTsunami 26/12/04
Ida SiemsTsunami 26/12/04 hoe het Indonesië trof
Bor SmitUluru in Australië
Ruby SteinerHet Tsunami 2004
Djoa ThoutenhooftSri Lanka 2004
Lourean VerhagenAardbeving Bakkum, zelf meegemaakt

Evaluatie en conclusie

  • Lees je inleiding nog eens door, lees terug wat je van de periode verwachtte, welke vragen je had en wat je voornemen was om iets van deze online periode te maken,
  • En? Zijn je verwachtingen uitgekomen? Zo ja, waaruit bleek dat? Zo nee, wat was er anders, was het beter/slechter dan je had verwacht?
  • En? Heb je er alles uitgehaald wat er in zat? Heb je voldoende vragen gesteld? Heb je alle middelen die jou ter beschikking stonden ook aangepakt en gebruikt om je leerdoelen te vervullen? Heb je het onderste uit de kan gehaald? Vertel waarom de leerdoelen wel of niet zijn gehaald.
  • En? Zijn al je vragen en nog veel meer beantwoord? Heb je je best gedaan om antwoorden te vinden?
  • Wat vond je goed van de periode?
  • Wat vond je slecht van de periode?
  • Hoe vond je jezelf tijdens de periode?
  • Wat vond je wat je goed deed tijdens de periode?
  • Wat vond je wat je slecht deed tijdens de periode?
  • Hoe vond je de leraar tijdens de periode?
  • Wat deed hij goed? Wat deed hij slecht?

Conclusie

  • Schrijf ten slotte een conclusie, vertel, terugblikkend, wat je conclusies zijn met betrekking tot deze periode. Doe dat in de vorm alsof je het een vriend of vriendin vertelt.

Ten slotte

Dank jullie voor je aandacht en inzet, ik lees met veel plezier jullie digitale periode-schriften. Ter afronding zal ik jullie vertellen wat ik waargenomen heb.

Hartelijke groeten,

Jac Hielema